Skip to main content

Terugblik op een bijzonder jaar – lees het in ons Jaarbericht

2024 was een bijzonder jaar. Zaanstad vierde haar 50-jarig bestaan en Babel vierde het volop mee. We bereikten een breed publiek met een rijk programma vol inspirerende activiteiten. Jong en oud, professionals, studenten en betrokken bewoners vonden hun weg naar Babel.

Hoogtepunten waren onder andere de podcastserie ‘(N)ooit gebouwd Zaanstad’, drie uitverkochte edities van Babel Cinema en prikkelende debatten over AI, mobiliteit en ontwerpopgaven. Ook de Jaap Schipperlezing en de succesvolle rondleidingen trokken veel bezoekers.

Het absolute hoogtepunt was het Babel Festival op 5 oktober. Met ruim 500 bezoekers en 20 activiteiten stond de dag in het teken van ‘100 jaar Zaanstad (1974-2074): De Gezonde Stad’. Van een lezing over ‘Gebouwen door Vrouwen’ tot dansen met Juvat, het timmeren van je eigen houten beest en de bekendmaking van het mooiste gebouw van Zaanstad – het festival bood ruimte voor ontmoeting, inspiratie en verbeelding.

Al deze en nog veel meer hoogtepunten hebben we samengebracht in ons Jaarbericht 2024. Hierin blikken we terug op een jaar vol gesprekken, ontmoetingen en vernieuwende ideeën. De opbrengst van de afgelopen jaren vormt bovendien een belangrijke inspiratiebron voor ons nieuwe thema: 'Ruimte Maken’. De komende twee jaar gaan we samen op zoek naar manieren om ruimte te creëren – voor radicale keuzes én nuance, voor gemeenschapszin en eigenzinnigheid, voor groen en circulair bouwen, en vooral: voor het respectvolle gesprek.

Benieuwd naar alles wat Babel in 2024 heeft betekend? Lees het in ons Jaarbericht!

Bekijk een samenvatting van de Jaap Schipperlezing 2024

De jaarlijkse Jaap Schipperlezing op 10 december 2024 in Cultureel Centrum Bullekerk in Zaandam draaide om een krachtige en actuele boodschap: hergebruik van bestaande gebouwen als sleutel tot een duurzame toekomst.

Architect Marius Grootveld sprak over de innovatieve kansen van circulair bouwen en gebiedsontwikkeling. Columnist Eva Hoeke schreef een exclusieve column waarin ze ons een vlijmscherpe spiegel voorhield over de maatschappelijke gevolgen van sloop versus behoud. En architect Floris Cornelisse liet zien hoe oude structuren met nieuwe ingrepen kunnen samenkomen tot een betekenisvol geheel.

Het thema riep op tot een nieuwe blik: steden niet langer beschouwen als een verzameling gebouwen die vervangen moeten worden, maar als een groot, doorlopend experiment waarin nieuw en oud naadloos in elkaar overvloeien.

De avond bracht niet alleen inspiratie, maar ook een oproep: hergebruik is niet alleen duurzaam, maar ook essentieel voor een toekomst waarin we bouwen met zorg, respect en creativiteit. Na afloop werd er volop nagepraat in de warme en inspirerende ambiance van de Bullekerk.

 

Camera & montage: Manuel Hazeleger | DutchQuest.

Bekijk de aftermovie van het Babel Festival!

Wat een inspirerende dag was het tijdens het Babel Festival! Op 5 oktober 2024 vierden we het 50-jarig bestaan van Zaanstad en keken we vooruit naar de toekomst van onze stad. Van workshops en lezingen tot dansen met Juvat en muziek van De Kift – samen bouwden we aan ideeën voor een toekomstbestendig Zaanstad!

Nieuwsgierig naar de sfeer en hoogtepunten van het festival? Bekijk de aftermovie, prachtig vastgelegd door Arne Verbrugh van Kaina Media en herbeleef deze unieke middag.

 



Bekijk hier de foto's van het Babel Festival.

 

 

Column Eva Hoeke: Genade

Op een doodgewone dinsdag liep ik met mijn vriend door het centrum van Zaandam, op zoek naar een tentje om wat te eten. Ik merkte dat ik haast had, haast om iets goeds te vinden, iets gezelligs. Niet omdat ik nou zo’n honger had, maar om het gemopper voor te  zijn. 

Helaas. 

Na de Gedempte Gracht sloegen we de hoek om naar de Damstraat, voorbij Döner City, langs de brute pui van de Bruna, langs nóg een helverlichte dönerzaak en de grill ernaast en de Argentijn met zijn kunststof gevels erboven. Bijna waren we er, bíjna zaten we, maar toen kwam winkelcentrum Rozenhof in het vizier en hield ‘ie het niet meer. ‘Jezus,’ zei hij, ‘wat is het hier toch lelijk.’  

Mijn vriend, dames en heren, is Marcel van Roosmalen, en dan weet je het wel. Zelf is hij een geboren en getogen Arnhemmer, een stad die in de oorlog behoorlijk te grazen is genomen, maar stadsparken, volksbuurten en hele art-decowijken wist te behouden, en sindsdien is dat het heilige land. Ik wees hem nog snel op het pand ernaast, kijk, Het Wapen van Friesland, dat is wel leuk toch, maar het leed was al geleden, de toon al gezet, hij had aangewezen wat elke Zaankanter zelf ook heus wel weet.  

Dat Zaandam niet het mooiste meisje van de klas is.  

In onze theatervoorstelling Zandweg 17, een vertelling over de zeven jaar dat we in Wormer woonden, zit een anekdote waarin Marcel zich hardop afvraagt wat er toch allemaal in Zaandam is gebeurd in de oorlog. Als hij het de mensen vraagt, zeggen ze: ‘Nee, dat hebben we zelf gedaan’. Over Diemen, je zou kunnen zeggen: het Zaandam van Amsterdam, schreef hij eens dat hij dacht ‘dat het een experiment was om te kijken hoever je kunt gaan om het ergens zo onaantrekkelijk mogelijk te maken. Bomen ouder dan tien jaar worden er rücksichtlos gekapt, straten worden opengebroken om nooit meer dichtgemaakt te worden, er is geen binnenstad maar een winkelcentrum, oude gebouwen worden er gesloopt en vervangen door afzichtelijke nieuwbouw, iets waar ze in Diemen al in de jaren zeventig mee begonnen, waardoor het dorp nu oogt als een openluchtmuseum voor alle mislukte architectuur die sindsdien is ontstaan.’  

Wat voor Diemen geldt, geldt wat Marcel betreft net zo goed voor de Zaanstreek, waar ook sprake is van ophopingen van liefdeloos beton, van jaren 80-bloemkoolwijken, van veel voor weinig en niets boven het maaiveld.  

Allemaal waar.  

Maar ja, ík kom er vandaan.  

Niet specifiek uit Zaandam, ik kom uit Krommenie, dat, eerlijk is eerlijk, wel echt veel mooier is dan Zaandam, maar toch – ik ben een kind van deze streek, dit is het decor van mijn jeugd, hier ben ik groot geworden, en het is het de plek waarmee ik me identificeer, misschien wel meer dan me lief is. En dus ontkom ik niet aan de menselijke neiging die plek te verdedigen. 

‘Nou nou,’ zei ik dus, terwijl de ober ons een gebakken ei van 20 euro voorzette. ‘We zitten hier toch prima. Je hebt koffie, je hebt een ei, je hebt mij, wat kan jou het verder schelen.’  

En zo is het ook, er is nog nooit een mooi moment verpest omdat de pui van plastic was. Maar andersom is ook waar: een moment is er ook nog nooit slechter van geworden als je uitkijkt op een oude boom, een uitgesleten trede, een ornament in het plafond.  

En dat zit ‘m niet alleen in de esthetische waarde. Er schuilt een klein, filosofisch nut in het behouden van erfgoed. Fabrieken, molens, trappenhuizen, van Hembrugterrein tot glas-in- lood, het zijn de stille getuigen die ons eraan herinneren dat wij rentmeesters zijn, passanten, dat wij hier zijn maar ook weer zullen gaan, en dat we in tussentijd zorg hebben te dragen voor de dingen die ons zijn nagelaten. En zeker, goed rentmeesterschap betreft ook de planeet zelf, en je zal dus werk moeten maken van duurzaamheid. Dat is een strijd, want groei is onze westerse obsessie. Maar het moet. In de tussentijd is het helemaal niet verkeerd om in een maatschappij waarin onevenredig veel belangstelling en waardering uitgaat naar alles dat jong en nieuw is, af en toe stil te staan bij het feit dat er levens voor ons, en levens na ons zullen zijn. Als het goed is levert dat twee dingen op: het gevoel deel uit te maken van iets groters, en tegelijkertijd het besef dat de wereld niet om jou draait, maar misschien is dat laatste wel weer heel Zaans om te zeggen. 

Hoor hier hoe dan ook geen vals verlangen naar Oud-Hollandsche dagen in, daarvoor biedt de nieuwe tijd echt te veel moois. Maar tussen boreale fantasieën en domweg neerhalen wat oud is, moet een beter antwoord te formuleren zijn.  

Er víel dus niet zo gek veel te verdedigen, daar in die lunchtent in Zaandam, waar Marcel inmiddels was begonnen over het oude Havenkantoor. Ik kende de riedel die zou volgen: als ik hem nu zou wijzen op de roodwitte luiken boven Het Wapen van Friesland, zou hij me onmiddellijk overtoepen met de apotheek in Wormer, met De Bres in Wormerveer, met dat héle Saendelft waar núl bomen staan, en hij zou eindigen bij ons oude huis in Wormer, een schoolmeesterswoning uit 1910, prachtig, maar volgens hem jammerlijk overschaduwd door de bijbehorende school, die ooit een poëzieplaatje was, maar inmiddels een betonnen gedrocht uit de koker van een of andere egomane bestuurder. Jarenlang had ik daar tegenin  gebracht dat zo’n oud pand nu eenmaal niet te behouden is, dat kost klauwen met geld, je stookt je rot, maar dan wees hij me er altijd fijntjes op dat het nog veel meer CO2-uitstoot  zou kosten om het eerst neer te halen, en dan weer op te bouwen.  

Tsja.  

En zo zaten we daar, te kijken naar de mensen, naar de dag, naar de dingen die voorbijgaan. En ik dacht: misschien is het woord inderdaad wel helemaal niet innovatie. Misschien is het woord niet waardecreatie, niet bouwproductie, en niet financiële haalbaarheid en optimalisatie. Misschien is het woord wel gewoon, en hier in deze kerk durf ík het wel te zeggen, misschien is het woord wel dit: genade. Genade voor collectieve herinneringen, voor gedeelde verhalen, voor voetstappen op vertrouwde grond.  

Genade voor onszelf.  

Blijkt ‘ie dus toch nog gelijk te hebben, die ouwe mopperpot van me. Maar dat ga ík ‘m niet vertellen. 


Eva Hoeke schreef deze column exclusief voor Babel en sprak hem uit tijdens de Jaap Schipperlezing op 10 december 2024 in Cultureel Centrum Bullekerk in Zaandam.

Foto: Patrick Hudepohl.

BPD en SBB geselecteerd voor bijna 200 woningen in centrum Zaandam

06.12.2024

De gemeente Zaanstad heeft een ontwikkelcombinatie van BPD en SBB geselecteerd voor de bouw van Figaro. Het braakliggend terrein naast het stadhuis wordt gevuld met zowel publieke functies, als woningen.

In het complex – met een hoogte van maximaal 75 meter – komen bijna tweehonderd woningen, waarvan dertig procent sociale huur, dertig procent midden huur (BPD Woningfonds) en veertig procent dure woningen. Ook voorzien de plannen in de komst van een stalling met ruimte voor meer dan tweeduizend fietsen. Het bestemmingsplan voor Figaro is onherroepelijk. In samenwerking met de gemeente wordt nog gewerkt aan het definitieve ontwerp. 

Met de voorgenomen nieuwbouw komt er een einde aan een lange strijd over de invulling van een belangrijke locatie in het stationsgebied. Ooit zou op die plek een iconisch cultuurgebouw, inclusief muziekschool, poppodium en architectuurcentrum, verrijzen. Felle protesten uit de Zaanse gemeenschap en geldgebrek maakten een einde aan die droom. “Deze gunning bevestigt onze toewijding aan de ontwikkeling van een kwalitatief en hoogwaardig welkom aan Zaanstad. Figaro vormt een belangrijke verbinding en schakel in het centrum van Zaandam en we hebben er alle vertrouwen in dat we er samen met deze partijen echt iets moois van gaan maken”, aldus wethouder René Tuijn. Bedoeling is in 2026, na afronding van de naastgelegen door Liesbeth van de Pol ontworpen woontoren De Catharina, met de bouw te beginnen.

 

Dit artikel is overgenomen van Nul20.nl