BabelBinnenlandExcursie: Rotterdam – Markthal / Delft – Spoorzone
Markthal Rotterdam: een icoon
Om 8.30 uur vertrok de bus met vele belangstellenden naar de markthal in Rotterdam. Deze bevindt zich aan de Binnenrotte en bevat een grote versmarkt, horeca, foodwinkels en een grote supermarkt, die in 2014 is geopend. Het is de nieuwe architectuur icoon voor Rotterdam, geïnspireerd op food markten uit Stockholm, Barcelona en Valencia en ontworpen door architectenbureau MVRDV. Dit architectonische hoogstandje is extra speciaal doordat aan de binnenkant van de markthal, de kromme wanden en het plafond, bekleed zijn met grote kleurrijke panelen.
Dit enorme kunstwerk van Arno Coenen en Iris Roska met de naam ‘Hoorn des Overvloeds’ waarop heel veel fruit is afgebeeld, heeft een oppervlak van 11.000 m2. De voor- en achterzijde van de markthal is afgesloten met een grote kabelnetgevel die het ruimtelijke effect versterkt en het weer buiten houdt. De markthal is multifunctioneel met een grote parkeergarage in de kelder en aan de buitenkant koop- en huurappartementen. We brachten o.l.v. Klaas Hofman van MVRDV een bezoek aan de markthal en aan een penthouse.
Tussen de middag kon ieder op eigen gelegenheid de lunch in of buiten de markthal gebruiken en gelijk nog even rustig rondkijken naar alles wat er te beleven viel.
Spoorzone Delft: wonen, werken, station en stadskantoor
Om 13.45 uur vertrok de bus naar Delft. Na ontvangst bij ontwikkelingsbedrijf Spoorzône met koffie en thee gaf een voorlichter van ProRail uitleg (over stedenbouw, stadskantoor, station en gemeentelijke ervaring) bij de maquette van het gebied. Spoorzone Delft, een samenwerking van ProRail en de gemeente Delft, realiseert in opdracht van het ministerie van Infrastructuur & Milieu een spoortunnel en een ondergronds station. Daarmee ontstaat er voor de gehele regio een hoogwaardige toekomstbestendige openbaar vervoer verbinding. Bovenop het station komt het stadskantoor van Delft. Tegelijkertijd worden ook een ondergrondse parkeergarage en fietsenstallingen gemaakt en ontstaat er ruimte voor de realisatie voor een nieuw stadsdeel op de plaats van het huidige spoorviaduct. Daar omheen verrijst, in het hart van de stad, een nieuwe wijk met ruimte voor eigentijds wonen en werken, omringd door grachten en groen. Marcel v.d. Meijs van Bureau Palmbout presenteerde hierna het stedenbouwkundige plan ‘Nieuwe Delft’. Het gaat om een groot gebied van 24 hectare met ca. 800 woningen, 40.000 m2 niet-woonruimte en een groot stadspark, alsook een spoortunnel van 2300 meter lang. Het station is in 2015 gereedgekomen alsook het grootste deel van het stadskantoor.Het ondergrondse deel van het station is ontworpen door Benthem Crouwel Architecten.
Het ontwerp van stationshal en stadskantoor is van Mecanoo Architecten.
Met alle informatie en beelden in het hoofd werd de rondleiding buiten voortgezet en kon met eigen ogen gekeken worden naar de vorderingen van de plannen.
Om ca. 17.00 uur vertrok het gezelschap weer naar Zaandam.
Kleine impressie van de-dag