Dossier: Wie maakt Zaanstad (2015)

2015 Dag van de Architectuur Zaanstad – 28 juni

Saendelft is inmiddels een bekende Zaanse woonwijk. Maar met welke bedoelingen ontstond deze twintig jaar geleden op de tekentafels en wat waren de ontwerpideeën? In het kader van de Dag van de Architectuur op zondag 28 juni organiseerde de Stichting Babel, met als uitgangspunt het jaarthema ‘Wie maakt(e) Zaanstad”, een rondleidinge in deze nieuwe Zaanse Vinexwijk.

Een week na de landelijke Dag van de Architectuur werd de dag in Zaanstad georganiseerd, met als uitgangspunt het jaarthema ‘Wie maakt(e) Zaanstad.” Op deze zondagmiddag werd een toelichting van circa 20 minuten gegeven door de stedenbouwkundige Ted van Galen. Hij vertelde hoe en waarom gekozen is om juist op deze plek in Zaanstad een Vinexwijk van 4750 woningen en vele voorzieningen te ontwikkelen.
En, wat is dat eigenlijk: een Vinexwijk? Daarna lichtte Ted toe wat de uitgangspunten zijn geweest voor het stedenbouwkundig ontwerp. Op welke wijze is dit nieuwe stadsdeel ingebed in het landschap, wat waren de uitgangspunten die de architecten meekregen en hoe kwam de thematische opzet tot stand. Na deze informatie met natuurlijk gelegenheid om vragen te stellen, volgde een fietstocht door de wijk van ongeveer 1,5 uur. Na afloop van de tocht werd er met de deelnemers kort gesproken over hun indrukken van de wijk. Daarbij stelden we elkaar de vraag of een wijk als dit ook nu nog op deze wijze tot stand zou kunnen komen. Iedere deelnemer ontving een gidsje met een samenvatting van het verhaal achter de wijk.

Impressie van de Dag van de Architectuur Zaanstad

Beelden