(N)ooit gebouwd Zaanstad (1): Wonen in het Guisveld

In 2024 bestaat gemeente Zaanstad vijftig jaar. Babel Zaans architectuurplatform kijkt de komende twee jaar voor- en achteruit. In deze podcastreeks spreken we over indrukwekkende bouwplannen die (n)ooit zijn gerealiseerd. Maar we stellen ons ook de vraag hoe Zaanstad zich de komende vijftig jaar zal ontwikkelen.

In de jaren zestig van de vorige eeuw was er een ambitieus plan om in de Zaanstreek een stad voor 250.000 inwoners te maken. Daarvoor zou onder andere het Guisveld worden bebouwd. Dat voorstel verdween na veel strijd in de prullenbak. Vandaag de dag telt Zaanstad slechts 159.000 inwoners en is het Guisveld een beschermd natuurgebied. In de eerste aflevering van de podcastreeks (N)ooit-gebouwd Zaanstad praat Bert Pots met Hans Staller (gepensioneerd stedenbouwkundige) en Piet Oudega (oud-milieuactivist) over dit nooit-gebouwde project. Samenstelling: Wendy van Wilgenburg. Research: Sarah Essbai.

Hieronder vind je archiefbeelden, kaarten en een artikel bij de onderwerpen die in deze aflevering worden besproken. Klik op de afbeeldingen om te vergroten.

(N)ooit-gebouwd Zaanstad is een podcastreeks van Babel Zaans architectuurplatform. Interview: Bert Pots. Samenstelling: Wendy van Wilgenburg. Research en redactie: Sarah Essbai en Nik Berkouwer. De muziek die in deze podcastreeks wordt gebruikt is gemaakt door Jonesbrt.

Wij hebben ons best gedaan om alle rechthebbenden met betrekking tot (foto)materiaal op deze website te achterhalen. Eenieder die meent dat zijn/haar materiaal zonder voorafgaande toestemming hier is gebruikt, verzoeken wij om zich tot ons te wenden.