Initiatief NH Bouwstroom levert eerste modulaire woningen op in Zaandam

NH Bouwstroom, een samenwerkingsverband tussen woningcorporaties, gemeenten en leveranciers, is begonnen met de installatie van modulaire woningen voor Parteon in de Rosmolenbuurt, Zaandam. De woningen, vervaardigd door Homes Factory, worden gezien als een cruciaal middel in de aanpak van de huidige woningnood. Gefabriceerd met uitstekende milieuprestaties, minimaliseren ze de uitstoot van stikstof en broeikasgassen op de bouwlocatie.

De NH Bouwstroom, opgericht in 2021 door zeven Noord-Hollandse woningcorporaties, focust op gezamenlijke inkoop van conceptwoningen, standaardisatie van bouwprocessen en de bevordering van fabrieksmatige, modulaire, en circulaire woningbouw. Dit initiatief beoogt de bouw te versnellen, kostenbesparingen te realiseren en een gestage productie te waarborgen, waardoor bouwpartijen kunnen investeren in woningfabrieken.

Homes Factory, een belangrijke speler in dit initiatief, is recentelijk verhuisd naar een ruimere fabriek en zal binnenkort robottechnologie implementeren. De orderportefeuille is zo gevuld dat enkele opdrachten moesten worden afgewezen. Het bedrijf is onder andere leverancier voor 520 woningen in Brasa Village, en streeft ernaar de productie tegen 2025 te verhogen naar duizend woningen per jaar.

Harry Platte, directeur-bestuurder van Parteon, staat aan de basis van NH Bouwstroom en was trots bij de plaatsing van de eerste woningen. De samenwerking tussen corporaties, leveranciers en gemeenten is een indrukwekkende prestatie. Platte benadrukt dat modulair bouwen in de fabriek duurzamer, goedkoper, veiliger en schaalbaarder is dan traditionele bouwmethoden. Dit stelt hen in staat om snel en efficiënt te reageren op de groeiende behoefte aan betaalbare, kwalitatieve woningen. Volgens de planning zullen binnen tien maanden na het verkrijgen van de omgevingsvergunning 95 woningen worden gerealiseerd.

Dit artikel is overgenomen van Nul20.nl.