Jaap Schipperlezing door Klasien Horstman en Arne Lijbers

Datum event: 11 december 2023

Op maandag 11 december 2023 organiseerde Babel Zaans architectuurplatform de jaarlijkse Jaap Schipperlezing, en dit keer stond het thema 'De gezonde stad' centraal. Voor de tweede editie van de Jaap Schipperlezing hebben we twee vooraanstaande sprekers uitgenodigd: socioloog en filosoof Klasien Horstman, hoogleraar filosofie van de gezondheidszorg aan de Universiteit van Maastricht, en architect Arne Lijbers, partner bij het gerenommeerde architectenbureau Mecanoo.

Deze lezingen boden een unieke gelegenheid om inzicht te verwerven in de boeiende ontwikkelingen en innovatieve ideeën op het gebied van stadsplanning, architectuur en gezondheid. Het werd een inspirerende avond in de prachtige Zaanse Bullekerk waarbij we de gezonde toekomst van onze steden verkenden. Na beide lezingen verzorgde cabaretier Barbara Breedijk een 'muzikale wrap-up'.

Bekijk een lange montage van beide presentaties.

De Jaap Schipperlezing is een eerbetoon aan de Zaanse architect Jaap Schipper, waarbij Babel Zaans architectuurplatform in 2019 een legaat van zijn erven ontving om het werk van de stichting voort te zetten.