Iedere Zaankanter kent het Zaans Medisch Centrum wel. Het ziekenhuis is nog niet zo lang geleden verhuisd naar een nieuwe locatie in Zaandam, waardoor er ruimte ontstond op de oude plek. Die ruimte wordt nu benut om Gouwpark, een nieuwbouwwijk, te realiseren. In totaal komen er 125 woningen en 124 appartementen. In de vierde aflevering van onze sponsorrubriek vertelt Frenk Clemens, directeur van Sturm BV, over de ontwikkeling en bouw van het Gouwpark in Zaandam.

‘In opdracht van het Zaans Medisch Centrum zorgde Sturm, samen met zusterbedrijf Markus, voor de asbestsanering en sloop van het oude ziekenhuis. Het werd destijds het grootste sloopproject van Nederland genoemd. Vervolgens maakten we in opdracht van ontwikkelaar VOF Gouwpark (HSB Ontwikkeling en Wilma Wonen) de locatie bouwrijp. Binnen de opdracht viel ook het ontwerp- en vergunningentraject voor alle civiele werkzaamheden en de aanleg van het rioolsysteem. En verder zorgden we ook voor de aanleg van de bouwwegen die het logistieke proces van (zwaar) bouwverkeer dienen. De afronding van het uitvoeringsontwerp lag in (goede) handen van BodemPlan, dat is ons interne ingenieursbureau.’

Het is de bedoeling dat de nieuwe woonwijk in Zaandam in het tweede kwartaal van 2022 gereed is voor oplevering; er wordt hard gewerkt aan het woonrijp maken van de nieuwe wijk. ‘Dat betekent dat we twee fiets- en voetbruggen realiseren, alle woningen aansluiten op het riool, we brengen de bestrating aan in alle openbare delen, zoals parkeerplaatsen en trottoirs. Daarnaast zorgen we voor het ontwerp en de realisatie van een openbare speelplek, de plaatsing van openbare verlichting, het aanleggen van alle groenvoorzieningen en voeren we werkzaamheden uit op de privé-terreinen van de nieuwe bewoners.’

‘We zijn niet alleen supertrots op de samenwerking met onze klanten VOF Gouwpark en HSB Bouw, maar ook op het feit dat we samen een nieuw leefgebied creëren voor Zaankanters met een woonbehoefte.’

Foto: Henk Dijkman