Songül Mutluer is wethouder Wonen en Bouwen van gemeente Zaanstad.

‘Het fabrieksterrein waar voorheen Meneba haar activiteiten uitvoerde, zal mij altijd bijblijven als een iconische plek die geschiedenis ademt, ons herinnert aan onze rijke industrie en menig van ons terugbrengt naar de tijd dat Zaankanters hier aan het werk waren in de meelfabriek. Hoe enthousiast was ik dan ook toen ik vorig jaar als wethouder Wonen de aftrap mocht doen tijdens een Stadssafari op het terrein. Het was druk en iedereen kende wel iemand die hier had gewerkt of dichtbij had gewoond. En ik was trots dat ik kon vertellen over onze plannen voor deze prachtige plek.

Hier op het voormalige fabrieksterrein verbinden we straks de toekomst, heden en verleden. Hier verbinden we wonen en werken én hier verbinden we Zaankanters aan elkaar op ontmoetingsplekken aan de Zaan. Wát een geweldige kans dat we deze parel mogen gaan herontwikkelen, met behoud van de cultuurhistorische waarden. En op een manier waarbij we voor het maximaal haalbare gaan. Met circa 650 woningen en voldoende voorzieningen, bedrijvigheid en horeca. De typische blikvangers krijgen een nieuwe functie, zoals de Oude Vlijt (1898) en de Nieuwe Vlijt (1911) met daarbij de kenmerkende bruggen, de ketelhuizen en de machinekamer. Voor de witte Silo Amerika worden nieuwe functies verkend, waaronder een hotel. Er komen ontmoetingsplekken aan de Zaan en buurtpleintjes tussen de bebouwing.

Nog belangrijker: er komen veel betaalbare woningen. We voegen sociale huur, middeldure huur en betaalbare koop toe in het noorden van Zaanstad. Daarmee heeft dit project alle elementen die ik als wethouder belangrijk vind voor Zaanstad. Een bruisende buurt voor Zaankanters van alle rangen en standen en voor elke fase in hun leven. Het Zaanse DNA, pal aan de Zaan. Ik kan niet wachten totdat we de eerste nieuwe steen gaan leggen. Ik kan niet wachten op de rondleiding van de toekomst, waarbij ik het verhaal van het oude fabrieksterrein, de mensen die daar hebben gewerkt mag vertellen aan de nieuwe generatie.’

Foto: Henk Dijkman

Uitgelicht bericht