Rondleidingen
Babel Archigids

Babel Archigids is een zelfstandig onderdeel van Babel en is vanaf maart 2013 gestart met een rondleidingenprogramma dat gaat over Zaanse architectuur, dat aanvullend is op het huidige gidsenaanbod. We richten ons vooral op architectuur en stedenbouw. Daarover valt volgens ons in de Zaanstreek genoeg bijzonders  te zien en te vertellen. Met ons programma willen we bewoners prikkelen om met andere ogen naar hun stad te kijken, maar ook bezoekers van buiten de stad/streek aantrekken.

Rondleiding Zaanse architectuur

Wij verzorgen in overleg rondleidingen over architectuur, stedenbouw en gebiedsontwikkeling in de Zaanstreek, te voet of per fiets voor groepen, bedrijven, scholen en andere instellingen. De kosten bedragen € 100,- (excl. BTW) voor een rondleiding van ongeveer 1,5 uur (minimaal 8, maximaal 15 personen per groep). Voor meer informatie en boekingen kunt u contact opnemen via archigids@stichting-babel.nl.

DWARS OP DE ZAAN

In ‘Dwars op de Zaan’ gaat het om het contrast. Langs de Zaan ligt het oudste industriegebied van Europa. Wonen en werken gebeurt naast elkaar. Het geurt er naar hout, koek en cacao. We staan niet alleen stil bij de zo belangrijke rol van de Zaan bij de ontwikkeling van de stad, maar het gaat in deze rondleiding ook om de traditionele bebouwing haaks op de rivier. En de mensen die wonen aan de voor de Zaanstreek zo typerende paden en sloten. Ook gaat het over de groei van Zaandam vanaf de vorige eeuw en de plannen voor de toekomst.

ZAANSE ARCHITECTUUR

De periode 1850-1940 kenmerkt zich door een veelheid aan stijlen. Vanaf het midden van de negentiende eeuw kennen we een revival van de gotiek, gebruik van motieven uit de renaissancebouwkunst of combinaties van allerlei stijlen (eclecticisme). Begin twintigste eeuw volgt de omarming van technologie, die zich uit in art deco, Amsterdamse School en allerlei eenvoudige, onversierde ontwerpen onder de noemer van het nieuwe bouwen.

HERBESTEMMING INDUSTRIËLE ARCHITECTUUR

Het industriële verleden van de Zaanstreek heeft overal zijn sporen nagelaten. Deze excursie voert langs een aantal markante voorbeelden van industrieel erfgoed, waaronder de vroegere koekfabriek van Verkade en de voormalige gortpellerij Zwaardemaker. Onze gids vertelt over historie en architectuur en wat er komt kijken bij restauratie en herbestemming. We laten ook zien hoe oude fabrieksgebouwen op hun beurt een inspiratiebron vormen voor hedendaagse architectuur.

ZAAN EILAND

In de tweede helft van de vorige eeuw verlieten houthandelaren de oevers van de Zaan. Het Eiland in de Voorzaan, waar vroeger houthandel William Pont was gevestigd, werd daarna omgevormd tot een aantrekkelijke woonwijk. Deze rondleiding biedt een blik in het roemruchte houtverleden, staat stil bij de plannen van Zaanstad voor de herbestemming van de Zaanoevers en verschaft uitleg over de ontwikkeling van een bijzonder woningbouwplan.

100 JAAR SOCIALE WONINGBOUW

In een wandeling door de Rosmolenwijk en de Talmabuurt gaat het om het verhaal van de Zaanse volkshuisvesting. Veel Zaankanters leefden rond 1900 onder de meest erbarmelijke omstandigheden. De invoering van de Woningwet en de oprichting van woningcorporaties maakten daar een einde aan. De gids vertelt niet alleen over de juweeltjes van sociale woningbouw en de beschavingsidealen uit het verleden, maar neemt u ook mee langs de duurzame volkshuisvesting van vandaag.

ZAANSE HOUTBOUW STADSWANDELING ZAANDAM

Van het houten Czaar Peter huisje tot het opvallende Inntel Hotel met zijn groene gevel in het hart van het nieuwe Zaandam. Wat is het verhaal over en achter die huisjes? Een stadswandeling over de vele kanten van het Zaanse bouwen. Met originele Zaanse houtbouw, authentieke visserhuisjes, moderne houtskeletbouw en prachtige gerestaureerde en nieuwe historiserend gebouwde Zaanse – niet alleen groene – houten woningen.

NIEUW CENTRUM ZAANDAM + SPOOROVERBOUWING

Zaandam heeft de afgelopen jaren een eigenzinnig en eigentijds centrum gekregen. Maak kennis met de nieuwe Zaanse architectuur en wandel langs spraakmakende gebouwen als het stadhuis, Hotel Inntel, het fietsenpakhuis en de recent aangelegde gracht met paviljoens en rustplekken. In deze rondleiding hoort u meer over de noodzaak van een nieuw stadshart, de grensverleggende plannen van architect Sjoerd Soeters voor Inverdan en het fascinerende ontwikkelproces.

SAENDELFT

Saendelft in het noorden van Zaanstad onderscheidt zich nadrukkelijk van andere nieuwbouwwijken. Bij Assendelft en Krommenie is gevarieerde architectuur ontstaan. Iedere woonbuurt heeft een eigen sfeer: van creatief met baksteen tot de kleuren van Toscane. De rondleiding toont de grote architectonische verscheidenheid en duidt hoe de waterrijke veenweiden het ontwerp van de wijk hebben bepaald.

DE ZAANSE RUIMTE

Grote en besloten ruimtes. Mooie of mislukte ruimte. De Archigidsen nemen u mee op een wandeltocht door Zaandam. Van de Sint-Bonifatiuskerk via het Zaantheater door het nieuwe centrum van Zaandam naar de Bieb op de Westzijde. We gaan met architect Paul Carree niet alleen ruimtes zien, maar ook beleven. Invallend licht is van invloed op beleving van een ruimte. We beginnen de wandeling in de recent gerestaureerde Sint-Bonifatiuskerk. Evengoed wandelen we die middag door mislukte ruimte. Of over dat plein dat eigenlijk geen plein is.

TUSSEN HET LEVEN DE DOOD

Deze wandeling gaat door Oud-Zaandijk, langs gebouwen en door gebieden uit de 20e eeuw die het karakter van Oud-Zaandijk hebben bepaald. Enkele vertelpunten zijn o.a. de sociale woningbouw rond de Karl Marxstraat, de Domineestuin, de Lagedijk op diverse plekken, het buurtje rond de Zaandijkerkerk. Ook de herontwikkeling van het gebied rond de Zaandijkerkerk komt aan bod.

Aankomende activiteiten

Culturele ANBI