Podcastreeks
(N)ooit gebouwd Zaanstad

In 2024 bestaat gemeente Zaanstad vijftig jaar. Babel Zaans architectuurplatform kijkt de komende twee jaar voor- en achteruit. In deze podcastreeks spreken we over indrukwekkende bouwplannen die (n)ooit zijn gerealiseerd. Maar we stellen ons ook de vraag hoe Zaanstad zich de komende vijftig jaar zal ontwikkelen.

(N)ooit gebouwd Zaanstad is een podcastreeks van Babel Zaans architectuurplatform. Interviews: Bert Pots. Samenstelling: Wendy van Wilgenburg. Research: Sarah Essbai. De muziek die in deze podcastreeks wordt gebruikt is gemaakt door Jonesbrt.

1. WONEN IN HET GUISVELD

In de jaren zestig van de vorige eeuw was er een ambitieus plan om in de Zaanstreek een stad voor 250.000 inwoners te maken. Daarvoor zou onder andere het Guisveld worden bebouwd. Dat voorstel verdween na veel strijd in de prullenbak. Vandaag de dag telt Zaanstad slechts 159.000 inwoners en is het Guisveld een beschermd natuurgebied. Bert Pots praat over dit nooit-gebouwde project met gepensioneerd stedenbouwkundige Hans Staller en oud-milieuactivist Piet Oudega. Klik hier voor meer informatie.

2. HET ZAANTHEATER

Terwijl het bouwen van theaters in de rest van Nederland een internationale zaak is geworden, was de ontwikkeling van het Zaantheater in de jaren negentig een authentiek Zaanse aangelegenheid. Ontworpen door Zaanse architecten en gebouwd door Zaanse aannemers. Het theater aan de Zaan werd wereldberoemd in Nederland. Wendy van Wilgenburg spreekt met architecten Paul Carree en Jan Zijlstra. Zij vertellen hoe ze samen met de in 2003 overleden architect Wim Wester het ontwerp en de bouw hebben beleefd en over alle details die dit gebouw bijzonder maken. Klik hier voor meer informatie.

3. HET CULTUURCLUSTER

Deze derde podcast gaat over het Cultuurcluster. Het Cultuurcluster zou het nieuwste architectonisch monument van de Zaanstreek worden. Met een toplocatie in hartje Zaandam en een ontwerp van het gerenommeerde Rotterdamse architectuurbureau MVRDV, werd alles geplaveid om het project de kers op de taart te maken van Inverdan. Maar de realisatie verliep niet zoals verwacht. Het Cultuurcluster veranderde in een emotionele achtbaan voor Zaankanters en werd uiteindelijk niet gebouwd. In de derde aflevering van (N)ooit-gebouwd Zaanstad gaat Wendy van Wilgenburg in gesprek met Klaas Hofman, hoofd van het ontwerpteam van MVRDV, en de directeur van de Zaanse bibliotheek Fluxus Marga Rosier over de opkomst en ondergang van een nooit gebouwd Zaans icoon. Klik hier voor meer informatie.

Aankomende activiteiten

Uitgelicht bericht

Podcastreeks (N)ooit gebouwd Zaanstad

In 2024 bestaat gemeente Zaanstad vijftig jaar. Babel kijkt de komende twee jaar voor- en achteruit. In deze podcastreeks spreken we over indrukwekkende bouwplannen die (n)ooit zijn gerealiseerd.

Uitgelicht bericht

Podcastreeks (N)ooit gebouwd Zaanstad