Podcastreeks
(N)ooit-gebouwd Zaanstad

In 2024 bestaat gemeente Zaanstad vijftig jaar. Babel Zaans architectuurplatform kijkt de komende twee jaar voor- en achteruit. In deze podcastreeks spreken we over indrukwekkende bouwplannen die nooit zijn gerealiseerd. Maar we stellen ons ook de vraag hoe Zaanstad zich de komende vijftig jaar zal ontwikkelen.

(N)ooit-gebouwd Zaanstad is een podcastreeks van Babel Zaans architectuurplatform. Interviews: Bert Pots. Samenstelling: Wendy van Wilgenburg. Research: Sarah Essbai. De muziek die in deze podcastreeks wordt gebruikt is gemaakt door Jonesbrt.

1. WONEN IN HET GUISVELD

In de jaren zestig van de vorige eeuw was er een ambitieus plan om in de Zaanstreek een stad voor 250.000 inwoners te maken. Daarvoor zou onder andere het Guisveld worden bebouwd. Dat voorstel verdween na veel strijd in de prullenbak. Vandaag de dag telt Zaanstad slechts 159.000 inwoners en is het Guisveld een beschermd natuurgebied. Bert Pots praat over dit nooit-gebouwde project met gepensioneerd stedenbouwkundige Hans Staller en oud-milieuactivist Piet Oudega. Klik hier voor meer informatie.

Aankomende activiteiten

Uitgelicht bericht

Podcastreeks (N)ooit-gebouwd Zaanstad

In 2024 bestaat gemeente Zaanstad vijftig jaar. Babel kijkt de komende twee jaar voor- en achteruit. In deze podcastreeks spreken we over indrukwekkende bouwplannen die nooit zijn gerealiseerd.

Uitgelicht bericht

Podcastreeks (N)ooit-gebouwd Zaanstad