0 comments

Maandag 8 april organiseerde Stichting Babel, Zaans architectuurplatform, in De Stoomhal in Wormer een discussiebijeenkomst over ‘klaine hoisies’ in de Zaanstreek. Aanleiding was het initiatief om De Hemmes, een schiereiland in de Zaan, in te richten als locatie voor tijdelijke huisvesting voor jongeren.

Klaine hoisies als woonvorm op braakliggende locaties is een actueel onderwerp in Zaanstad. Door de transformatie van bedrijfslocaties naar toekomstig woongebied komen er veel terreinen beschikbaar die, als reguliere woningbouw op korte termijn nog niet lukt, een tijdelijke invulling nodig hebben, bijvoorbeeld met tiny houses. Er is ook enorme behoefte aan betaalbaar wonen voor jongeren. Zijn tiny houses een win-win?

Discussie en debat
Een discussiebijeenkomst met twee projectpresentaties over kansen in de Zaanstreek, inspiratie van buiten en lessen uit het recente verleden. Met Paul Kramer (studioKRAMER), Tineke Alberts (Trias VMBO), Jacco de Kroon en Dennis Verhoeven (Werkom), Jurgen van der Ploeg (FARO Architecten) en Roëlle Lanser (Woningcorporatie ZVH). Gespreksleider is Leontine de Koning.

Na afloop van de presentaties was gelegenheid voor discussie met de zaal. Over de pro’s en contra’s van tijdelijke (houtbouw)woningen, over duurzaamheid, houtbouw en over de vraag: welke andere locaties in de Zaanstreek, naast De Hemmes, bieden hiervoor mogelijkheden?

Het verslag van deze bijeenkomst leest u hier