« Alle Evenementen

Wandeling door ‘de Zaanse ruimte’

24 juni 2018 | 14:00 - 16:00

€7,50

Zondag 24 juni start de rondleiding van Babel Archigids genaamd ‘de Zaanse ruimte’. De wandeling begint om 14.00 uur in de St. Bonifatiuskerk, Oostzijde 12, Zaandam en eindigt bij De Bieb, Westzijde 170a, Zaandam. Grote en besloten ruimte. Mooie of mislukte ruimte. De Archigidsen van stichting Babel nemen u mee op een wandeltocht door Zaandam. “De begrenzing van die ruimte is het werk van de architect, maar de beleving van die ruimte is waar architectuur om gaat”, zo zegt de Zaanse architect en archigids Paul Carree. De wandeling begint in de Sint-Bonifatiuskerk. De kerk is een neogotische kerk die gebouwd is tussen 1899 en 1900. Ze kenmerkt zich door een gedrongen vierkante toren en door een bijzonder gaaf en kleurrijk neogotisch interieur. De kerk is net weer geopend na een grondige restauratie aan de vloer.

De wandeling wordt vervolgd met o.a. het verhaal achter het ontwerp van het Zaantheater. Evengoed wordt er gewandeld door mislukte ruimte, de plekken in de binnenstad die verloederen of waar fietsen en auto’s zorgen voor verrommeling, om zo de contrasten van Zaandam te beleven. Het intieme prieel. Dat smalle straatje tegenover de brede Zaan. Of dat plein wat eigenlijk geen plein is.

De kosten van de rondleiding zijn € 7,50 per persoon. Vrienden van Babel en kinderen onder de 18 jaar kunnen gratis mee.
Aanmelden graag vooraf via archigids@stichting-babel.nl.
Meer informatie op www.stichting-babel.nl.

24 juni 2018
Kosten: