« Alle Evenementen

• Dit event is voorbij.

Twee rondleidingen over ‘Zaanse houtbouw’ tijdens Zaanse Erfgoed Markt

1 september 2018 @ 13:00 - 16:00

Tijdens de Zaanse Erfgoed Markt op 1 september 2018 kunnen belangstellenden meelopen met de één tot anderhalf uur durende wandeling met als onderwerp de Zaanse houtbouw, georganiseerd door Babel Archigids. Het beginpunt van de rondleiding is in de Oostzijderkerk in Zaandam.

Om 13.00 uur start de eerste wandeling, om 15.00 uur de tweede, die leidt langs gebinten, getrapte weeg, staand schot en windveren. Allemaal vaktermen die ter sprake komen als de gids vertelt over originele Zaanse houtbouw en voorbeelden van daarop geïnspireerde bouwwerken. Van de onbekende bouwer van het houten Czaar Peterhuisje uit 1632 tot aan de bekende architecten van Winden van Hotel Inntel (2011) en Soeters van het Stadhuis van Zaanstad (2012). Onderweg is er een toelichting over houtskeletbouw, Zaanse kleuren en modern historiserende houtbouw. Belangstellenden worden gewezen op de verschillen in oudheid, uniciteit en kwaliteit en horen de verhalen over, achter en rond de gevels!

Er zijn geen kosten verbonden aan deze rondleiding. Het aantal deelnemers per groep is maximaal 15 personen. Het is daarom verstandig om vooraf aan te melden via archigids@stichting-babel.nl .
Aanmelden op de dag zelf kan (als er nog plaats is) ook in de “koffiehoek” van de Oostzijderkerk in Zaandam.

1 september 2018

Organisator