« Alle Evenementen

Presentatie- en discussiebijeenkomst over Compact Wonen in Zaanstad

mei 7 | 20:00 - 23:00

Gratis

Dinsdag 7 mei (start 20.00 uur, toegang gratis) organiseert Babel in De Vermaning, Westzijde 82 te Zaandam een presentatie en -discussiebijeenkomst over het thema Compact Wonen in Zaanstad. Met studies en ontwerpen en debat met Merijn de Jong (Heren 5 architecten), Hieke Bakker en Barbara Sluimers (Ymere) en Paul Carree (Carree architecten).

Architect Paul Carree laat aan de hand van bestaande wijken in Zaanstad zien hoe bouwen in hogere of lagere dichtheid er in de praktijk uitziet. Welke woningtypes zijn er gerealiseerd, hoe is het parkeren van auto’s geregeld en hoe wordt de buitenruimte gebruikt?

Barbara Sluimers en Hieke Bakker van woningcorporatie Ymere kijken naar de toekomst met nieuwe concepten voor Compact Wonen. Op basis van onderzoek naar woonwensen, bevolkingsontwikkelingen en ontwerpstudies wordt getoond wat Compact Wonen kan opleveren en welke eisen het stelt aan de locaties, de openbare ruimte en de voorzieningen voor bewoners. Met het ontwerp voor de Rudolf Dieselbuurt in Amsterdam als voorbeeld.

Merijn de Jong van Heren 5 architecten laat aan de hand van verschillende nieuwe en geplande projecten binnen en buiten Zaanstad zien hoe bouwen in hogere dichtheid uitpakt voor de leefbaarheid, woonkwaliteit en duurzaamheid. Heren 5 ontwierp onder andere de nieuwbouw van de wijk Vissershop, de Zaanse Strip bij Station Zaandam en werkt aan het ontwerp van de toekomstige nieuwbouw van De Bannehoven.

Drieluik over ontwerpuitdagingen in Zaanstad
Dit is de eerste bijeenkomst in een drieluik over de ontwerpuitdagingen in Zaanstad als er 20.000 woningen moeten worden gebouwd binnen het bestaande stedelijke gebied. Met drie presentatie- en -debatbijeenkomsten biedt Stichting Babel, Zaans architectuurplatform een podium voor nieuwe visies, inspirerende projecten en kritische discussie. Voor iedereen die betrokken is bij de aanstormende nieuwbouw in Zaanstad. Als ontwerper, als bewoner, als medewerker of als politicus bij de gemeente, en voor alle professionals die aan nieuwe woningbouwprojecten werken.

Bezoekersinformatie
Dinsdag 7 mei, start 20.00 uur, in De Vermaning, Westzijde 82 te Zaandam. Toegang is gratis. Inloop vanaf 19.30 uur. Aanmelden is gewenst via e-mail aan info@stichting-babel.nl.

mei 7
Kosten: