« Alle Evenementen

BabelCinema: documentaire ‘Plannen voor Plaats’

november 18 @ 16:30 - 18:00

€7,50

Een actueel betoog over de verdichtingsopgave van de steden

In filmtheater de Fabriek is op zondag 18 november deze Belgische documentaire uit 2017 van de Vlaamse Bouwmeesters te zien.
Werd de ruimtelijke ordering van onze Zuiderburen door voormalig burgemeester Ruud Vreeman enkele jaren geleden nog verguisd, nu lijken zij koploper te worden met deze inspirerende – en vooral noodzakelijke – frisse zienswijze.

Voor onze buren is het glashelder: we moeten krimpen met het gebruik van de ruimte en de hoofdvraag is niet óf maar hoe we dit anders gaan doen en daar ook nog beter van worden! Stedelijke verdichting niet alleen met hoogbouw, maar ook creatieve laagbouw waar wij dichter, warmer en collectiever met elkaar samenleven.
Bouwmeester Leo Van Broeck neemt ons mee op een tocht langs Vlaamse wegen, dorpen en steden, op zoek naar vernieuwende ruimtelijke projecten en frisse ideeën over de (her-) inrichting van onze leefomgeving. Aan de hand van inspirerende voorbeelden en van gesprekken met deskundigen en vernieuwers laat de film zien hoe het van meer naar beter kan. Hoe de stad van morgen gezonder en groener, haar OV beter georganiseerd en ‘koning’ auto definitief van haar troon gestoten kan worden.

Na de vertoning zal Dana Ponec, architecte en ambassadeur voor omgevingskwaliteit, een korte lezing geven over het belang, de keuzes en de kansen bij transformaties in onze ruimtelijke leefomgeving, met name waar het de ruimte tussen de gebouwen betreft. Verdichting van de stedelijke woningopgave creëert nu vaak nog een spanningsveld tussen de ruimtelijke ambities en enkele functionele opgaves, wat keuzes soms moeizaam maken. Dana is in Zaanstad o.a. nauw betrokken bij renovatie, transformatie en uitbreiding van Poelenburg en bij de ontwikkelingen in het Oostzijderveld.

Onder de bezielende leiding van bouwdeskundige en journalist Bert Pots, zal hierna een gesprek met het publiek plaatsvinden over langs welke nieuwe wegen we – ook in Zaanstad – samen kunnen komen tot een daadwerkelijke duurzamere leefomgeving.

Aanvang 16.30 uur, toegangsprijs € 7,50. Reserveren is mogelijk via de Fabriek of info@stichting-babel.nl

november 18
Kosten: