Starters, alleenstaanden, samengestelde gezinnen, jongeren en spoedzoekers – veel mensen zoeken (snel) toegankelijke en betaalbare huisvesting. Flexwoningen kunnen uitkomst bieden. Maar niet iedereen is blij met deze woningen; het tijdelijke karakter ervan wordt dikwijls negatief ervaren. Tijdens deze bijeenkomst gaan we in op de nut en noodzaak van flexwonen en zien we inspirerende voorbeelden van flexwoningen.

Naast spoedzoekers en vluchtelingen telt Zaanstad circa 3.900 starters die veelal noodgedwongen bij hun ouders blijven wonen. We starten deze avond met een film met korte interviews die Wendy van Wilgenburg maakte met woningzoekenden in Zaanstad. André Buijs (senior onderzoeker en adviseur bij RIGO) illustreert met feiten en cijfers hoe urgent is het dat we (ook in Zaanstad) snel meer flexwoningen bouwen.

Merijn de Jong (architect en partner bij Heren 5 architecten) constateert dat flexwoningen nu vaak negatieve reacties oproepen. Veel mensen denken dat een flexwoning hetzelfde is als een containerwoning, en die zijn lelijk. Omwonenden vrezen dat de (tijdelijke) bewoners overlast zullen veroorzaken, of vrezen dat de waarde van huis keldert. De urgentie in tijden van woningnood maakt echter dat er geen keus is. Om de woningbouwopgave te versnellen heb je flexwoningen nodig. Flexwoningen zien er ook steeds aantrekkelijker uit; deze tijdelijke woningen kunnen volgens Merijn de Jong de parels van de toekomst worden en hij illustreert dit met voorbeelden uit het verleden.

Voorts geven Jurgen van der Ploeg (FARO architecten) en Rob Wesselink (RU+PA rudy uytenhaak + partners architecten) beiden een presentatie met inspirerende voorbeelden (niet alleen containers maar ook kwaliteit), uitdagingen (hoe versnel je en wat is hiervoor nodig) en kansen (door efficiëntie meer middelen voor kwaliteit in de openbare ruimte) en gevolg (meer lucht, meer doorstroom).

Aansluitend gaan we in gesprek met het panel en het publiek. Deze bijeenkomst wordt gemodereerd door Merijn de Jong en Monique Kwaak (manager vastgoed bij Parteon).

Tijdstip en locatie
Woensdag 22 februari 2023, inloop vanaf 19:30 uur met koffie/thee, start 20:00 uur, in De Groote Weiver, Industrieweg 1a, 1521 NA Wormerveer. Gratis na aanmelding via het aanmeldformulier.

Beeld boven: impressie Noorderveenweg in Assendelft (Parteon).

Uitgelicht bericht

Podcastreeks (N)ooit gebouwd Zaanstad

In 2024 bestaat gemeente Zaanstad vijftig jaar. Babel kijkt de komende twee jaar voor- en achteruit. In deze podcastreeks spreken we over indrukwekkende bouwplannen die (n)ooit zijn gerealiseerd.

Uitgelicht bericht

Podcastreeks (N)ooit gebouwd Zaanstad