In 2024 bestaat gemeente Zaanstad vijftig jaar. Babel kijkt de komende twee jaar voor- en achteruit. In deze podcastreeks spreken we over indrukwekkende bouwplannen die (n)ooit zijn gerealiseerd. Maar we stellen ons ook de vraag hoe Zaanstad zich de komende vijftig jaar zal ontwikkelen.

In de eerste aflevering van de podcastreeks (N)ooit gebouwd Zaanstad spreekt Bert Pots met gepensioneerd stedenbouwkundige Hans Staller en oud-milieuactivist Piet Oudega over het Guisveld. In de jaren zestig van de vorige eeuw was er een ambitieus plan om in de Zaanstreek een stad voor 250.000 inwoners te maken. Daarvoor zou onder andere het Guisveld worden bebouwd. Dat voorstel verdween na veel strijd in de prullenbak. Vandaag de dag telt Zaanstad slechts 159.000 inwoners en is het Guisveld een beschermd natuurgebied.

De tweede aflevering gaat over het Zaantheater. Terwijl het bouwen van theaters in de rest van Nederland een internationale zaak is geworden, was de ontwikkeling van het Zaantheater in de jaren negentig een authentiek Zaanse aangelegenheid. Ontworpen door Zaanse architecten en gebouwd door Zaanse aannemers. Het theater aan de Zaan werd wereldberoemd in Nederland. Wendy van Wilgenburg spreekt met architecten Paul Carree en Jan Zijlstra. Zij vertellen hoe ze samen met de in 2003 overleden architect Wim Wester het ontwerp en de bouw hebben beleefd en over alle details die dit gebouw bijzonder maken.

>

(N)ooit gebouwd Zaanstad is een podcastreeks van Babel Zaans architectuurplatform. Interviews en samenstelling: Bert Pots en Wendy van Wilgenburg. Research en redactie: Sarah Essbai en Nik Berkouwer. De muziek die in deze podcastreeks wordt gebruikt is gemaakt door Jonesbrt.

Uitgelicht bericht