Op de landelijke Dag van de Architectuur besteden architectuurcentra aandacht aan de dubbele lading van klimaatverandering en het architectuurklimaat. Met enerzijds het fysieke klimaat als ontwerpopgave en anderzijds de vraag of/hoe ontwerpers een rol spelen in ruimtelijk-maatschappelijke opgaven.

Houtbouw is momenteel weer actueel door zowel de duurzame aspecten als de prefabricagemogelijkheden. Ook gemeente Zaanstad en de MRA zien de meerwaarde van houtbouw voor de toekomst. Het is hernieuwbaar, slaat CO2 op en bouwen met hout kan veel sneller dan de traditionele bouw. In de Green Deal Houtbouw heeft de MRA (waaronder de gemeente Zaanstad) de ambitie uitgesproken 20% van de woningproductie in hout te bouwen vanaf 2025.

Zaterdag 19 juni gaan we in gesprek met Lennart Graaff (concerndirecteur gemeente Zaanstad), architect Rogier van den Brink en Jurrian Knijtijzer (Finch Buildings). Is houtbouw de nieuwe standaard? Welke mogelijkheden en beperkingen heeft bouwen met hout? En wat kunnen we leren van het verleden? Gespreksleider is Jacqueline van de Sande. Dit programma wordt tussen 13:00-15:00 uur live uitgezonden op ons YouTube-kanaal.

Voorafgaand aan de Dag van de Architectuur organiseren Arcam en het Professional Experience Programme (PEP) op vrijdag 18 juni een landelijke ontwerpmanifestatie in nauwe samenwerking met het College van Rijksadviseurs en De Architect. Het thema Architectuur/Klimaat wordt tijdens een online lezing geïntroduceerd door rijksbouwmeester Floris Alkemade. Daarna volgt een plenair panelgesprek met Rijksadviseur Wouter Veldhuis (MUST), Merel Pit (De Architect) en Barbara Luns (AiR) onder leiding van Indira van ’t Klooster (Arcam). De lezing en het panelgesprek zijn op vrijdag 18 juni van 10.00 tot 11.30 te volgen via een livestream op YouTube.

Foto: Hans Staller.

Uitgelicht bericht