De inschrijving is gesloten.

Het Zaans architectuurplatform stichting Babel vroeg om suggesties voor de Babel Architectuurprijs 2018. Welk gebouw in de Zaanstreek heeft de afgelopen drie jaar een nieuwe bestemming gekregen? Welke herbestemming of transformatie mag worden beschouwd als een architectonisch hoogstandje? Babel riep bewoners en vakbroeders op suggesties te doen.

Babel heeft het plan opgevat om ter ere van het 15-jarig bestaan de architectuurprijs, die vijfmaal onder de hoede van woningcorporatie Parteon werd uitgereikt, nieuw leven in de blazen. Bedoeling is komende zomer een prijs toe te kennen aan een bijzonder bouwproject in de Zaanstreek. Het centrale thema voor de editie 2018 is transformatie/herbestemming.  Het gaat daarbij om een opvallend gebouw in Zaanstad, Wormerland en Oostzaan dat in de periode 2015-2017 is aangepast en opgeleverd. Een onafhankelijke jury onder voorzitterschap van architect Hans van Heeswijk zal de winnaar aanwijzen.

“Door transformatie en herbestemming van (industrieel) erfgoed ontstaan op unieke locaties unieke gebouwen”, zo zegt Babel-voorzitter Robert Leferink. “Met de uitreiking van de Babel Architectuurprijsvraag 2018 willen we de aandacht vestigen op onze pareltjes en stimuleren dat nog veel meer oudere gebouwen een nieuw leven krijgen.”

Van fabriek naar kantoor of woongebouw. Van voormalig kantoor naar hotel. Van kerk of boerderij naar woonplek. Van werkplaats naar horeca. Babel hoorde graag welk bijzonder bouwproject in het zonnetje moest worden gezet. Suggesties konden worden gemaild naar het adres: info@stichting-babel.nl

Beeld: Herbestemming Zaandijkerkerk – foto: NUNC architecten.