« All Evenementen

• Dit event is voorbij.

Ontwerpers en studenten doen jullie mee? Ontwerpsessie Sluis en Omgeving in Zaandam.

september 9 @ 10:00 - 17:00

Nu de transformatie van het centrum van Zaandam zijn afronding nadert heeft de gemeente Zaanstad besloten dat het gebied ten oosten van de Gedempte Gracht aangepakt moet worden.
Babel hield zich met de Sluis en omgeving al in 2016 bezig in het kader van Maak Zaanstad en bracht daar op basis van een korte verkenning een aantal constructieve adviezen over uit aan de gemeente

Kort geschetst:

-Ontwikkel een samenhangend richtgevend perspectief voor de verschillende ontwikkelingen die op gang lijken te komen en belangrijke ingrepen die nodig zijn.
-Geef aandacht aan de huidige infrastructuur die stamt uit de tijd van de grootschalige wederopbouw en de bereikbaarheid en de openbare ruimte
-Benoem een supervisor die stimuleert en verbindingen aanbrengt met het richtinggevende kader.

Met tot doel een functionele en kwalitatieve verbetering van dit verpauperde gebied tot stand te brengen. Die ook een goede verbinding tot stand brengt tussen het oostelijk deel van Zaandam en het centrum en de potenties en kwaliteiten van het Sluisgebied, waar historisch Zaandam is ontstaan, benut. Zodat ook dit gebied zich ontwikkelt tot een icoon in de stad.

De gemeente heeft die adviezen ter harte genomen en heeft een proces in werking gesteld dat moet leiden tot het door ons en ook door de gemeente beoogde resultaat.

Op 4 juli peilt de gemeente in de Oostzijderkerk in Zaandam de opvattingen van belanghebbenden, ondernemers, betrokkenen en bewoners.

Stichting Babel, organiseert op daarop volgend op zaterdag 9 september een ontwerpdag rond dit gebied, dat strekt van Peperstraat, Savornin Lohmanstraat, Zuiddijk, Burcht, Sluis en Klauwershoek.

Daarvoor zullen wij jonge Zaanse ontwerpers en studenten van de Academie van Bouwkunst in Amsterdam en studenten van de Hogeschool Utrecht uitnodigen. Aan de hand van 2 thema’s en 2 deelgebieden worden ideeën ontwikkeld over ingrepen in het gebied die een kwaliteitsslag tot gevolg zullen hebben. De oogst van de raadpleging van 4 juli door de gemeente wordt daarin betrokken.

Deze ontwerpsessie zal aan het einde van de dag worden gepresenteerd aan de gemeente en dezelfde betrokkenen die ook 4 juli zijn uitgenodigd. De presentaties en een reflectie daarop door 4 vakdeskundigen zal leiden tot een schriftelijk  advies aan de gemeente als inbreng in het opstellen van een definitieve gemeentelijke opdracht voor het Sluisgebied.

Op korte termijn zal door Stichting Babel meer informatie over de locatie, opzet en thema’s van deze BabelKreativ ontwerpsessie bekend gemaakt worden.

Ben je nu al geïnteresseerd?
Stuur dan een mail naar info@stichting-babel.nl

september 9

Organisator