« All Evenementen

BabelCinema: ‘Van wie is het IJ, van wie is de Stad?’

december 17 @ 16:30 - 18:30

€5,

Documentaire van Remy Vlek,  NL 2017, 80 min.

Al enkele jaren maakt Amsterdam-Noord en het gebied rond de IJ-oevers een stormachtige ontwikkeling door. Documentairemaker Remy Vlek praat in deze film (incl. enkele historische beelden) met direct betrokkenen, onder wie de recent overleden burgemeester Eberhard van der Laan en oud wethouder Maarten van Poelgeest. Maar ook kunstenaars zoals Aafke Steenhuis, Sigrid van Essel en Bart Stuart laten zich uit over de recente ontwikkelingen aan het IJ. Wat vinden zij van de drukte, de publieke ruimte en de ontwikkeling van het vastgoed in een stadsdeel vol sociale woningbouw? Er klinkt kritiek maar er zijn ook verhalen over de schoonheid van de rivier die Noord en Zuid eindelijk verbindt.

Na afloop is er een nagesprek met de regisseur. Tevens zal door Paul Carree worden ingegaan op de mogelijke verdere aansluiting via het water van Amsterdam-Noord naar Zaandam en wat dit voor Zaanstad kan en zal gaan betekenen: Op dit moment ziet de toekomst van het Hembrugterrein er al spectaculair uit, komt er een nieuwe Zaanferry tussen Amsterdam en Wormerveer en wordt er intensief gebroed op de Achtersluispolder als ontwikkellocatie voor de ‘missing link’ die Zaanstad met Amsterdam verbindt.

Klik hier voor de clip.https://www.youtube.com/watch?v=8WBicBV0YHI–

Over de regisseur

Remy Vlek maakte in 2012 de documentaire Amsterdam, stad aan het IJ, die in première ging bij de opening van EYE Filmmuseum. Vlek regisseerde eerder al documentaires over Amsterdam-Noord en omgeving zoals Zomer in van der Pek(2007) en Ons dorp Den Ilp (2008). Vlek was lang werkzaam voor de Publiek Omroep, waarvoor hij meer dan vijftig documentaires regisseerde.

Reserveren wordt aangeraden, via info@stichting-babel.nl

Eerdere aandacht van Babel over het gebied.

In de maanden mei en juni van 2014 heeft Stichting Babel in samenwerking met partners in Amsterdam-Noord en architectuurcentrum Amsterdam (ARCAM) activiteiten georganiseerd, waarbij de aandacht vooral gevestigd werd op de stedelijke ontwikkeling langs Zaan en IJ.

Klik hier voor een terugblik.

december 17
Kosten: